Has anat a menjar fora i t’has contaminat? Potser t’ha passat més d’un cop i ho has deixat passar per motius diversos, però és important actuar per evitar que pugui passar a altres persones i també perquè les autoritats sanitàries prenguin consciència de la gravetat de la situació actual quan les persones celíaques mengen fora de casa. Si cada un de nosaltres posa el seu gra de sorra, aconseguirem que el sector de la restauració sigui més segur per a celíacs!
Abans de res, recomanem sempre en la mesura de les nostres possibilitats i disponibilitat anar a establiments acreditats per l’Associació Celíacs de Catalunya. Som conscients que a Catalunya hi ha zones amb molt pocs establiments acreditats i estem treballant perquè cada vegada s’acreditin més establiments i tinguem més opcions segures al nostre territori.
Com actuar en cas de contaminació?
En cas que ja t’hagis contaminat a un restaurant o un altre establiment de restauració a Catalunya, els passos a fer són els següents:
- Comunicar-ho al restaurant. És important que rebi aquesta informació com més aviat millor, perquè pugui detectar on ha ocorregut l’error i posar en marxa mesures correctores.
- Comunicar-ho a l’Associació per a informar-nos, a restauracio@celiacscatalunya.org.
Si t’has contaminat fora de Catalunya, comunica-ho a l’Associació de Celíacs del territori d’aquell restaurant.
Com posar una reclamació a Catalunya?
Si decideixes posar una reclamació, cal adjuntar tota la informació que pugui justificar la situació com ara el tiquet del restaurant i l’informe mèdic. Caldrà, per tant, que vagis a urgències per poder tenir l’informe.
- Si l’incident ocorre a Barcelona ciutat, llavors l’entitat encarregada és l’Agència de Salut Pública de Barcelona i hem d’emplenar aquest formulari https://www.aspb.cat/tramits/queixa-seguretat-alimentaria-establiments/.
- A la resta de Catalunya, les contaminacions degudes al consum de gluten es gestionen via l’Agència de Salut Pública de Catalunya https://www.aspb.cat/tramits/denuncia-establiment-materia-seguretat-alimentaria/ indicant al tema “Salut” i al subtema “Salut pública”.
L’objectiu és informar a les autoritats sanitàries perquè prenguin consciència de les incidències que estan ocorrent i reforcin el control i seguiment del sector de la restauració.
Un dels serveis que oferim als socis i sòcies de l’entitat és donar suport a l’hora de presentar la reclamació. En cas que sorgeixin dubtes ens podeu escriure a restauracio@celiacscatalunya.org, indicant el nom i número de soci/a.