Amb motiu de la Covid-19 i les recomanacions de distanciament social, l’estiu 2020 és atípic. Entre les activitats permeses, les sortides en família per a menjar fora de casa o les trobades a casa en grups reduïts on demanar menjar a domicili, poden ser molt bones opcions.
Però hi ha una cosa que no ha canviat, i és que ens encanta provar novetats gastronòmiques, ja que no és fàcil trobar restaurants on tinguin opcions sense gluten. De fet, amb aquesta crisi, el sector de la restauració, un dels més perjudicats, s’ha vist obligat a reinventar-se amb nous serveis i opcions per al client que poden ser molt interessats, com ara el servei a domicili.
Menjar fora de casa a vegades passa de ser un plaer a una preocupació, i en el pitjor dels casos, a una contaminació amb gluten per transgressió de la dieta. Molts segurament que hem experimentat una contaminació en un restaurant on han banalitzat i qüestionat la importància de la dieta sense gluten. Mal de panxa, vòmits, diarrea i posterior visita a Urgències Mèdiques, et sona no?
En aquest article explicarem quines precaucions cal prendre a l’hora de menjar fora de casa aquest estiu per evitar una contaminació i com procedir quan ocorre.
Menjar fora de casa sense gluten i sense riscos no sempre és fàcil.
Per això hem de ser previsors i prendre certes precaucions quan escollim restaurant o hotel.
- Sempre que sigui possible, prioritza els establiments certificats per les Associacions de Celíacs de la zona/de la comunitat autònoma, que són aquells que l’Associació de referència reconeix com segurs per al consumidor celíac, han rebut assessorament, formació i controls periòdics abans de presentar la identificació “Establiment Apte per a Celíacs”.
T’ho expliquem amb detall en el post Per què cada cop hi ha més restaurants sense gluten que no són aptes per a celíacs.
Si aquest estiu decideixes recórrer la geografia de Catalunya i/o Menorca, aquí pots consultar la llista d’establiments certificats per la nostra entitat. També pots fer-ho mitjançant l’APP Celíacs de Catalunya.
Però, què passa si a la zona on visc o viatjo no hi ha establiments certificats? Entre arriscar-se i quedar-se a casa…
La manca d’oferta fa que la a vegades prenguem la decisió d’acudir a establiments no certificats però has de saber que:
- No tots els establiments que anuncien, per mitjà de cartells o símbols opcions sense gluten, són aptes per a persones celíaques.
- A banda de les webs de les associacions de celíacs, existeixen altres webs o aplicacions on es comparteix i/o recomana establiments. I de nou, malauradament no sempre són aptes per a persones celíaques, ja que poden publicar-se d’acord amb decisions personals i no als coneixements i protocols que aplica el personal a l’hora d’elaborar plats sense gluten.
- Moltes persones celíaques són asimptomàtiques. Això vol dir que poden contaminar-se i no adonar-se malgrat produir-se l’atròfia intestinal. Imagina’t que passaria si tots aquells que no presenten simptomatologia recomanem establiments basant-nos en la nostra percepció…. Pots saber-ne més en l’article Evidència sobre la ingesta de gluten inadvertida en pacients celíacs.
Si tot i així l’establiment t’inspira confiança i decideixes anar:
- Truca i informa’t de si disposen d’un protocol d’elaboració i servei de plats sense gluten per a garantir la teva seguretat.
A la cuina existeixen molts punts i factors difícils de controlar que el restaurador ha de tenir en compte si vol oferir-nos un plat segur: superfícies, estris, planxa, fregidora, saler, etc.
- En el servei a domicili també és necessari prendre precaucions, com ara la correcta identificació dels plats sense gluten (perquè una vegada rebut el menjar a casa no hi hagi confusió amb un plat amb gluten, que el material de l’envàs no contingui gluten, etc.) Comprova-ho en rebre la teva comanda.
- Reserva amb anterioritat i identifica’t. És necessari que informis que ets celíac o de si tens alguna al·lèrgia o intolerància alimentària al personal de l’establiment abans de donar-te un servei. D’aquesta manera, poden preparar la cuina i activar els protocols que siguin necessaris. Fes-ho encara que el restaurant o hotel estigui certificat o a la seva carta indiqui que tenen opcions sense gluten.
Error comú: donar per fet que una amanida verda o unes verdures a la planxa són sense gluten.
Encara que aquests senzills plats no portin cap ingredient amb gluten, el restaurador els ha d’elaborar sota un protocol especial que no s’activa si no l’avisem prèviament . Per exemple; zona i rentat de la superfície i estris de treball, l’ús d’un saler exclusiu, una planxa o graella diferent, la identificació del plat i el protocol a l’hora de sortir de cuina a sala.
M’he contaminat, què puc fer?
Tal com expliquem al nostre web “Com actuar en cas de contaminació”, si després de menjar desenvolupes simptomatologia pròpia d’un consum de gluten inadvertit és important que:
- Valoris la necessitat d’una visita a urgències.
- Informis el restaurant.
- Ens informis.
Comunicar una contaminació, on i com fer-ho?
Si ets soci, disposem d’un servei de gestió d’incidències propi i en col·laboració amb l’Administració pel que podem tramitar la queixa en representació de la persona afectada.
També pots gestionar directament la teva incidència per diferents vies:
- Si l’incident ha ocorregut a Barcelona ciutat, pots dirigir-te a L’Agència de Salut Pública de Barcelona en el següent enllaç (selecciona Destinatari: Seguretat Alimentària) i explica amb detall els fets.
- Si l’incident ha ocorregut en un altre municipi, et pots dirigir a l’Agència de Salut Pública de Catalunya en el següent enllaç (Tema: Salut i Subtema: Salut Pública).
També pots dirigir-te a Salut Pública de l’Ajuntament on s’ha produït l’incident. A la web del Consistori en qüestió trobaràs l’enllaç de contacte.
Un cop comunicada la incidència, l’Administració revisarà els fets i determinarà les accions pertinents.
És un dret del consumidor reclamar, és a dir, posar en coneixement de l’Administració una insatisfacció per un servei rebut, que en el nostre cas afecta l’estat de salut. La nostra implicació posarà de manifest la situació que de vegades no és prou fàcil de detectar per persones no afectades per la malaltia i ajudarà a conscienciar al col·lectiu restaurador i altres agents que la dieta sense gluten no és un caprici. I el més important evitarem que torni a passar el mateix amb una altra persona.
De tota manera, no podem generalitzar. Recordem que molts restauradors estan conscienciats vers la celiaquia i dediquen molts esforços per poder donar-nos un servei amb garanties. Agraïm-los amb un somriure i visitant-los més sovint!