Page 16 - Assamblea general ordinària de SMAP 28-06-2022
P. 16
prés d’aquesta breu introducció al punt cita les accions claus contemplades en ell i
prossegueix amb el següent subpunt.
1.2. Suport, orientació, formació i assessorament al pacient.
Un pacient apoderat és un pacient amb capacitat per decidir, satisfer les necessitats i
resoldre els problemes, amb pensament crític i control sobre la seva vida. I tot això
s’aconsegueix, en primer lloc, amb el coneixement.
Un pacient apoderat ha de ser un pacient informat: ha de disposar de les nocions
suficients per entendre la malaltia i el tractament. Des de l’Associació volem transferir
aquests coneixements i les habilitats necessàries perquè el pacient celíac i els seus
cuidadors puguin tenir un rol actiu respecte a la millora de la seva salut mitjançant una
bona adherència al seu tractament, la dieta sense gluten.
En aquest punt cita les accions que s’hi realitzaran i fa una explicació del que volem fer
en el següent subpunt:
1.3. Seguretat alimentària i homogeneïtzació de l'etiquetatge
Incidir directament i indirectament per poder maximitzar l’oferta sense gluten segura
pels
pacients celíacs i sgnc.
Un projecte clau en aquesta línia és el Projecte Marca Espiga Barrada, que és una
marca registrada propietat de l’AOECS i de la que la nostra entitat té potestat per
atorgar llicencies en l’àmbit nacional. Trobar aquest distintiu a l’etiqueta significa que
aquest producte respecta el límit reglamentari del contingut de gluten (no superior a
20 ppm), complint els estrictes requisits de producció, gestió i control previstos en el
plec de condicions concessió Marca, entre el que inclou una auditoria externa. Aquest
símbol és ara per ara universalment reconegut, perquè és fàcil de detectar i
tranquil·litzador, ja que el celíac és conscient que aquest Logo és sinònim de
verificació i control i, per tant, garantia de seguretat . Per aquest motiu fomentar el seu
ús és vetllar per l'homogeneïtzació de l'etiquetatge i la seguretat alimentaria.
Pel que fa a la segona línia estratègica, Recerca i iniciatives de salut comenta que té dos
sublinies o subpunts, el primer:
2.1. Millora del diagnòstic – tractament.
Desenvolupament de línies basades en la innovació i detecció precoç, així com
millores en l'atenció sanitària i social a les malalties relacionades amb la ingesta de
gluten amb l'objectiu de reduir l'elevada tassa d'infradiagnostic i millorar l'adhesió a la
dieta sense gluten (dsg), així com trobar noves fórmules per tal que els productes
sense gluten siguin més saludables.
Entre els principals propòsits en aquesta línia està la formació contínua i l'actualització
de coneixement a la comunitat medico- científica que des de diverses disciplines
sanitàries s'ocupen de la malaltia celíaca i la dermatitis herpetiforme, com són els
dietistes nutricionistes, metges de família i pediatres, com a principals interlocutors dels
Pàgina 16 de 21
prossegueix amb el següent subpunt.
1.2. Suport, orientació, formació i assessorament al pacient.
Un pacient apoderat és un pacient amb capacitat per decidir, satisfer les necessitats i
resoldre els problemes, amb pensament crític i control sobre la seva vida. I tot això
s’aconsegueix, en primer lloc, amb el coneixement.
Un pacient apoderat ha de ser un pacient informat: ha de disposar de les nocions
suficients per entendre la malaltia i el tractament. Des de l’Associació volem transferir
aquests coneixements i les habilitats necessàries perquè el pacient celíac i els seus
cuidadors puguin tenir un rol actiu respecte a la millora de la seva salut mitjançant una
bona adherència al seu tractament, la dieta sense gluten.
En aquest punt cita les accions que s’hi realitzaran i fa una explicació del que volem fer
en el següent subpunt:
1.3. Seguretat alimentària i homogeneïtzació de l'etiquetatge
Incidir directament i indirectament per poder maximitzar l’oferta sense gluten segura
pels
pacients celíacs i sgnc.
Un projecte clau en aquesta línia és el Projecte Marca Espiga Barrada, que és una
marca registrada propietat de l’AOECS i de la que la nostra entitat té potestat per
atorgar llicencies en l’àmbit nacional. Trobar aquest distintiu a l’etiqueta significa que
aquest producte respecta el límit reglamentari del contingut de gluten (no superior a
20 ppm), complint els estrictes requisits de producció, gestió i control previstos en el
plec de condicions concessió Marca, entre el que inclou una auditoria externa. Aquest
símbol és ara per ara universalment reconegut, perquè és fàcil de detectar i
tranquil·litzador, ja que el celíac és conscient que aquest Logo és sinònim de
verificació i control i, per tant, garantia de seguretat . Per aquest motiu fomentar el seu
ús és vetllar per l'homogeneïtzació de l'etiquetatge i la seguretat alimentaria.
Pel que fa a la segona línia estratègica, Recerca i iniciatives de salut comenta que té dos
sublinies o subpunts, el primer:
2.1. Millora del diagnòstic – tractament.
Desenvolupament de línies basades en la innovació i detecció precoç, així com
millores en l'atenció sanitària i social a les malalties relacionades amb la ingesta de
gluten amb l'objectiu de reduir l'elevada tassa d'infradiagnostic i millorar l'adhesió a la
dieta sense gluten (dsg), així com trobar noves fórmules per tal que els productes
sense gluten siguin més saludables.
Entre els principals propòsits en aquesta línia està la formació contínua i l'actualització
de coneixement a la comunitat medico- científica que des de diverses disciplines
sanitàries s'ocupen de la malaltia celíaca i la dermatitis herpetiforme, com són els
dietistes nutricionistes, metges de família i pediatres, com a principals interlocutors dels
Pàgina 16 de 21