Page 10 - Revista Num3 - Celiacs
P. 10
re nosaltres

AECOC

investiga les pautes del mercat de productes sense gluten

L’Associació d’Empreses de Gran Consum (AECOC) i l’Associació Celíacs de Catalunya han col·laborat en
l’elaboració d’un estudi que analitza el mercat de productes sense gluten, amb l’objectiu d’ajudar a les empreses
a millorar l’experiència del consumidor celíac com a comprador. Es tracta d’un mercat que en els darrers vuit
anys ha tingut un creixement mitjà del 28%. Aquesta oferta creixent va dirigida no només al consumidor celíac,
també al cada vegada major nombre de persones no celíaques que han optat per una alimentació sense gluten
i que també han estat objecte d’aquest estudi.

La incidència de la celiaquia a Europa es en força casos la compra d’aquests productes conèixer les necessitats i motivacions en relació
calcula que és d’1 de cada 100 persones, representa un problema afegit, sobretot en a la malaltia, així com per extreure informació
convertint-la en la condició genètica amb l’economia familiar. rellevant i, sobretot, útil per a les empreses. Els
més prevalença en el món occidental. Malgrat participants han estat celíacs en edat adulta
no haver-hi dades oficials, és un fet que els L’estudi ‘El comprador de productes i mares de fills celíacs, responsables de la
diagnòstics de malaltia celíaca han augmentat, sense gluten’ ha girat entorn de cinc objectius compra de la seva alimentació.
però encara amb un infradiagnòstic elevat que específics: conèixer la vivència i el perfil d’aquest
es mou al voltant del 15%. tipus de consumidors i entendre les seves La part quantitativa ha recollit dades sobre
necessitats de compra; conèixer els aspectes el perfil del celíac i del comprador no celíac
Els fabricants de productes sense gluten del més rellevants sobre l’alimentació sense gluten d’aquest tipus de producte, així com les
mercat espanyol són els que més han innovat i les seves restriccions; detectar la importància categories de productes que compren sense
per ampliar l’assortiment d’aquest tipus i el rol de l’ensenya i les marques al punt de gluten i el lloc on els compren. Tanmateix, la
de productes. Segons la consultora Mirtel, venda per a facilitar una compra satisfactòria; investigació ha entrat en detall per conèixer
Espanya és el tercer país del món en el ranking conèixer quines categories i quines marques quin tipus de compra predomina (planificada,
de llançament de productes sense gluten, amb sense gluten són més demandades i quines de reposició...) i quins aspectes del punt
un creixement anual del 28% des de fa més necessitats no estan cobertes, i valorar la de venda satisfan o es podrien millorar.
d’un lustre. Per aquest motiu la plataforma informació, la claredat i en general la qualitat de Aquesta fase quantitativa també ha examinat
d’estudis del comprador AECOC Shopper les dades de l’etiquetatge d’aquests productes. el coneixement del consumidor sobre les
View ha dut a terme una investigació que Per aconseguir-ho,l’estudi ha combinat mètodes marques que treballen amb aliments aptes
recull les necessitats de les llars en les quals qualitatius i quantitatius, com entrevistes per a celíacs i com l’etiquetatge intervé en
algun dels seus membres és celíac, donat que etnogràfiques amb compra acompanyada per l’experiència de compra.

Algunes conclusions de l’estudi

A nivell general es demanda una millora en els preus i en el gust, sobretot en el pa.
Ampliar l’assortiment, sobretot en els productes de pastisseria.
Els celíacs visiten més establiments, però els supermercats són el principal punt de venda.
Es noten avenços i ampliacions de referències en l’oferta sense gluten.
Persisteixen certes insatisfaccions i qüestions a resoldre en la compra sense gluten.
Un 94% reconeix el símbol de l’espiga barrada.
Un 95% es manifesta a favor d’unificar els productes en un sol logotip.

L’Estudi destaca que el seguiment de la dieta per part del celíac, en tractar-se d’una necessitat, aquest la viu des de la tensió i des
del control estricte, i es destaca el suport fonamental de les associacions, vital just després del diagnòstic i de vincle emocional i
complicitat amb el pas del temps. Aquesta tensió no es manifesta en les persones no celíaques que han fet del menjar sense gluten
una opció personal.

12 CELÍACS JULIOL 2016
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15